19 Januari 2018

Van ITIL overstappen naar IT4IT of mbv IT4IT een volwassen ITIL realiseren?

Organisaties zijn net als mensen. We moeten zelf leren. Als je als ouders direct je kind alles kon meegeven aan inzichten en levenservaring, dan zouden de kinderen veel minder vaak hun hoofd stoten en veel sneller volwaardig kunnen meedraaien in onze maatschappij. Maar willen we dat ook echt, of is het toch beter dat een kind een tijdje kind mag zijn en op zijn eigen tempo kan groeien naar volwassenheid. Ervaringen van anderen zijn zinvol, maar eigen ervaringen hebben veel meer impact.

En zolang die impact niet levensbedreigend is, is dat toch prima. 

En voor bedrijven is dat niet anders. Ook niet voor IT bedrijven. Het concept van leren van anderen is de basis van ITIL geweest. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als best practices zo voor het oprapen liggen? Dus het eigen maken van ITIL geeft je een goede basis voor het verdere IT-leven. Maar daar moet het niet bij blijven. Immers, ervaringen van anderen zijn gebaseerd op een wereld zoals die eruitzag toen die anderen hun ervaringen gingen opdoen. En onze wereld is nu eenmaal snel aan het veranderen. (Dat constateren is niets nieuws).

 

Wat zijn nu de belangrijkste drivers voor IT4IT?

  • Betere samenhang binnen de IT organisaties en over de grenzen van de IT organisatie heen. (Van losse ITIL processen naar samenhangende waarde-ketens.)
  • Van lossen IT hulpmiddelen tot een echt geïntegreerde IT toolset hetgeen een solide data-view vereist.
  • Het daadwerkelijk realiseren van inzicht in de betekenis van het IT service model voor klant.
  • Het volledig benutten van het potentieel van Cloud, big data, mobility and agile.
  • Een fundament voor het automatiseren van de automatisering.

 

Als je in bovenstaande tekst steeds de letters IT weglaat krijg je in feite dezelfde soort uitdagingen waar ook de klanten van de service-organisatie in hun bedrijfsvoering tegen aan lopen.

 

IT4IT is geen vervanger van ITIL, maar een verrijking die de Best practices van ITIL en de eigen verkregen ervaringen een toekomstbestendig fundament geven doormiddel van een architectuur-model dat bestaat uit een Service Backbone model, een integration model, een functional model en een data model.

 

Feitelijk is het IT4IT een volgende stap naar een volwassen IT-leven. Maar dan niet het volwassen leven van een IT medewerker, maar het volwassen leven van een IT -organisatie. Tegenwoordig beter aangeduid met IT service organisatie. En natuurlijk zal dat impact hebben op de medewerker in een dergelijke omgeving. Wederom een mooi voorbeeld van levenslang leren.

 

Indien u graag op een laagdrempelige manier wilt kennismaken met IT4IT en een eerste indruk wilt krijgen van het positioneren van ITIL binnen IT4IT, dan kunt u gebruik maken van de volgende online video’s: