De kunst van training geven

22 November 2016

Joke Peek Jasper Maas De kunst van training geven Informatiemanagement

Het begon met een klantvraag over requirements.

 

Al snel bleek voor Joke, dat het anders was dan enkel een gebrek aan kennis over requirements.

 

Duidelijk werd dat Business Informatiemanagement (functioneel beheer en informatiemanagement) hun werkwijze wilde professionaliseren.

 

Heldere requirements en acceptatiecriteria, waaraan getoetst kan worden.

Dat was voor deze organisatie de eerste verbeterdoelstelling in dit professionaliseringstraject.


Rendement

Wanneer je de vraag krijgt, is het heel verleidelijk om een opleiding requirements te gaan geven, maar wat levert nu het meeste rendement? Hoe los je het probleem van de organisatie het beste op?

 

De klant was bezig met BiSL. BiSL als kapstok gebruiken om het probleem rondom bijvoorbeeld requirements aan te pakken en een werkwijze te borgen die past bij hun implementatie van BiSL, zorgt dat een training requirements beter bijdraagt aan een professionelere organisatie!

 

Om de klant goed te helpen bij hun eigenlijke probleem, heb je, wat ons betreft, dus expertise nodig op meerdere gebieden. Daarom is door ons samen, met de klant, een opzet bedacht waarbij we in onze training gebruik hebben gemaakt van meerdere (gast) docenten, zodat het grote plaatje steeds helder op het netvlies blijft. Als kennis dan ook nog wordt gecombineerd met interactieve opdrachten, waarbij de deelnemers tijdens de workshops meteen vorm gaan geven aan de professionelere organisatie, dan komt de klant echt verder met het uiteindelijke doel.

 

Resultaat

Voor ons als trainers is dit natuurlijk ook veel leuker. Een klant echt kunnen helpen bij zijn vraag. Als resultaat zie je aan het einde van de training dat meteen al de eerste stappen zijn gemaakt. Dat is leuker dan enkel het standaard verhaal vertellen. Het maakt ons trots om bij Capgemini te werken waar we zo veel echte vakmensen in dienst hebben, waarmee we kunnen samenwerken, om zo te voorkomen dat er eilandjes ontstaan en zaken “over de muur” worden gegooid. En we zijn blij met een klant die geen standaard opleiding boekt maar echt iets wil bereiken. Een organisatie professionaliseren levert toch vaak nog meer op dan deelnemers alleen een certificaat te laten halen, want daarmee is de kennis nog niet in de organisatie geborgd.

Auteur

Jasper Maas

Joke Peek