Er is volop informatie in deze wereld beschikbaar, probleem is eerder dat we niet de tijd en lust hebben die informatie tot ons te nemen. Met het toenemende gebruik van afkortingen en korte namen voor producten ontstaat er vanzelf verwarring, waardoor gevonden of aangeboden informatie achteraf geen informatieve waarde blijkt te hebben. Ter onderbouwing zal ik twee voorbeelden geven.
ITIL
Diegene die weten wat ITIL is, weten ook dat ITIL zich niet beperkt tot de technische infrastructuren. In tegendeel, eigenlijk heeft het helemaal niets met IT te maken. Het is vooral een framework die zich richt op de inrichting en de sturing van een service organisatie. Maar kijk je niet verder dan de betekenis van de afkorting “Information Technology Infrastructure Library”, dan heeft men al snel de neiging te denken dat het gericht is op de technische infrastructuur. Niet dus! Maar waarom dan die rare naam, en waarom niet gewoon iets als Service Management Framework (SMF)?
Simpelweg omdat de aanleiding van hetgeen, dat uiteindelijk ITIL is gaan heten, gelegen lag in de behoefte om in IT dienstverlening orde op zaken te stellen. Heel ITIL is dan ook doorspekt met voorbeelden die IT gerelateerd zijn, maar ELK onderdeel van ITIL is evengoed toepasbaar bij een hotel, schouwburg, restaurant of noem maar een dienstverlenende sector.
LEAN en LEAN-IT
LEAN bestaat al vele jaren en de toepassing lag oorspronkelijk puur in productieomgevingen. Nu doet men pogingen om deze LEAN concepten ook toe te passen in omgevingen die niet fysieke producten opleveren. Vanuit de IT hoek is dan ook een vertaling gemaakt naar de manier waarop we LEAN kunnen toepassen in een IT organisatie. Voor de makers ongetwijfeld heel logisch om die variant van LEAN de naam LEAN-IT te geven. Maar ik verwacht dat de meeste lezers dan in eerste instantie denken aan LEAN toegepast in de service productie omgeving, gericht op een LEAN-gebaseerde inrichting en vormgeving van geautomatiseerde systemen. Maar dat is het dus niet.
LEAN-IT gaat juist om die productiefactor, die zo gemakkelijk een succesvolle schakel kan zijn, maar het niet altijd is: De mens. Kijk naar de inhoud van LEAN-IT en het gaat vooral om gedrag en bewustwording, de juiste focus hanteren en daarbij gebruik maken van de tooling, die we uit de traditionele LEAN kennen. Eigenlijk zou LEAN-IT de naam LEAN-IT PEOPLE moeten dragen. Of eigenlijk nog beter LEAN-PEOPLE. De inhoud van LEAN (IT) is immers niet specifiek gericht op IT, maar op iedereen die in een service georiënteerde organisatie werkt.
Conclusie
Dus: als de vlag de lading niet dekt maar men op basis van die vlag wel inkoopt, dan dekt de lading vervolgens niet de verwachting van de klant. En missen we waar het uiteindelijk allemaal om gaat: DE CUSTOMER. Het eerste principe van welke variant van LEAN dan ook!