Digitale Transformatie - Wat betekent dit voor ons?

28 Januari 2016
Categorie:
672

Volgens het World Quality Report van 2015 - 2016 is de ‘digitale transformatie’ de nummer één trend van dit jaar. Wat bedoelt het WQR hier eigenlijk mee? Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat er op het gebied van Social Media en Mobile veel veranderd is de laatste jaren. Op het gebied van software ontwikkeling en dus ook het testen van deze ontwikkelde software heeft dit ook een behoorlijke impact.

 

Duidelijk is dat gebruikers andere eisen hebben aan software die nu ontwikkeld wordt, dan aan de software die 10 jaar geleden ontwikkeld werd. In 2005 had 11% van de inwoners toegang tot mobiel internet, in 2013 was dit 72% van alle inwoners (bron: CBS). Dat is dus een verzevenvoudiging van het aantal gebruikers! Inmiddels durf ik wel te stellen dat bijna iedereen toegang heeft tot en gebruik maakt van mobile devices.

 

Voor mij persoonlijk is een mobiele telefoon cruciaal in mijn dagelijks leven. Persoonlijk stel ik daarom ook hele andere eisen aan een website dan een tien jaar terug. Op dit moment wil ik dezelfde website zowel op mijn telefoon kunnen lezen, als op mijn tablet of pc. Van dergelijke ontwikkelingen is de industrie zich goed bewust, hierdoor worden website en software ook op een andere manier gebouwd. Er zijn bedrijven welke ervoor kiezen om eerst de mobiele applicatie en website te maken, voordat de ‘gewone’ pc versie gemaakt wordt.

 

De software die ontwikkeld wordt, wordt dan ook op een andere wijze getest. Met een meer Agile aanpak is het mogelijk om je website bij een allereerste versie al online te zetten en vanaf daar elke week, maand, kwartaal een nieuwe versie online te zetten. Sterker nog, Contiunous Deployment is een hot item; op dit moment zijn er bedrijven die continu deployments uitvoeren. Dit betekent dus ook dat de website of het systeem de hele dag blijft veranderen, soms honderden deployments per dag. Als de software goed is, laat je het staan, als het niet goed werkt pas je het aan. Voor veel bedrijven is het vervolgens cruciaal om de mening van de gebruikers over de website te weten. Gebruikers kunnen de website gebruiken en hun mening achterlaten op bijvoorbeeld het forum, of via een feedback knop. Deze meningen zijn cruciaal voor bedrijven.

Het WQR zegt: “Corporate reputations are more fragile tan ever, thanks to the ubiquity of social media and likelihood of web-enabled peer criticism to go viral. As such, protecting the corporate image has become number one objective of QA and Testing” (WQR, p.17).

 

Deze ontwikkelingen hebben vele gevolgen voor professionals welke werken in deze branches. Jij moet goede software opleveren. Je moet ineens mobile apps gaan ontwerpen, bouwen en testen. Of je moet je bezig gaan houden met cloud. Een (denk ik) bekende quote uit een Hollywood film is: “Nobody understands the cloud. It’s a mystery!”. Oftewel jij moet je ineens gaan verdiepen in compleet nieuwe technologieën. Een grote uitdaging, maar wel een hele leuke uitdaging! Wanneer dit niet goed gaat kan dit grote gevolgen voor de reputatie van het bedrijf.

 

Harde (technische) vaardigheden zijn natuurlijk belangrijk, maar vergeet de persoonlijke vaardigheden niet! Voor consultants in de algemene zin worden deze skills steeds belangrijker. Het WQR geeft aan dat Quality Assurance en Testing verantwoordelijk zijn voor de bescherming van de reputatie. Eén van de speerpunten die daaronder vallen is het goed afhandelen van eindgebruiker reacties. Daarvoor zijn je eigen persoonlijke / communicatieve vaardigheden cruciaal. Ik ben dan ook van mening dat opleidingsinstituten serieus moeten kijken naar dergelijke ontwikkelingen en persoonlijke vaardigheden.

 

In mijn volgende blog zal hier op doorgaan, dan ga ik het hebben over de budgetten omtrent testing.

 

Het volledige World Quality Report 2015-2016 kun je hier bekijken.

Auteur

Rob Bartelds