Ervaar de ervaring

14 Juli 2015

Een tijdje geleden kreeg ik verschillende complimenten. Dat is heel leuk, streelt mijn ego en geeft een beeld van hoe dat wat ik doe, door anderen beleefd wordt.

 

Maar het zette me ook aan het denken. De dingen die gezegd zijn, spreken voor mij voor zich. Toch waardeer ik de terugkoppeling. Maar waarvoor en waarom krijg ik die complimenten eigenlijk?

 

Daarvoor moet ik eerst terug naar wat er eigenlijk tegen me gezegd werd.

 

Het eerste compliment kreeg ik via via. Een paar weken geleden gaf ik een korte training. Daarin was ik te gast bij een bedrijf dat ik nauwelijks ken, maar dat bezig is met projecten waar ik wel ervaring mee heb. Ik heb een super leuke ochtend gehad met deze groep en daarmee was vooralsnog de kous af.

 

Nu kreeg ik via een familielid hierop terugkoppeling. Mijn training was enorm gewaardeerd. Dit kwam vooral door een combinatie van factoren. Maar als ik de ui af ga pellen kom ik op het volgende.....

 

  • De theorie en kennis die nodig was, was goed op orde 
    • en dan denk ik zelf dat mag je ook wel verwachten van een trainer
  • Ik kende de materie niet, maar kon me er wel in inleven 
    • ja allicht, ik werk al een kleine 20 jaar, dan moet je je toch kunnen inleven
  • Ik bleef denken in mogelijkheden bij de vragen die me gesteld werden, liet me niet beperken door de structuur die al opgezet was, of die de theorie voorschrijft 
    • maar die structuur is voor mij niet belangrijk in de context van de training en theorie is er om in de praktijk aan te passen.

 

De ui afpellen leidt er dus eigenlijk toe dat het compliment neerkomt op een aantal erg vanzelfsprekende dingen.....

 

Situatie twee. Vandaag heb ik een opleiding P3O afgerond bij een klant. 

 

Tijdens de training en in de afsluitende evaluatie kwam naar voren dat de theorie hier ook een goede onderbouwing geeft. De praktijkvoorbeelden en vooral de vertaling van de theorie, naar de situatie waarin mijn cursisten nu hun PMO bouwen. Dat maakte voor hen het verschil. We hebben samen in drie dagen de basis gelegd voor hun toekomst (visie).

 

  • De theorie en kennis die nodig was, was goed op orde 
    • en dan denk ik zelf dat mag je ook wel verwachten van een trainer
  • Ik kende de materie niet, maar kon me er wel in inleven 
    • ja allicht, ik werk al een kleine 20 jaar, dan moet je je toch kunnen inleven
  • Ik bleef denken in mogelijkheden bij de vragen die me gesteld werden, liet me niet beperken door de structuur die al opgezet was, of die de theorie voorschrijft 
    • maar die structuur is voor mij niet belangrijk in de context van de training en theorie is er om in de praktijk aan te passen.

 

Hé Ykema, je vervalt in herhaling. Dit is precies dezelfde conclusie die je bij het eerste compliment ook beschreef.

 

Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?

 

Nou, dat zal ik je haarfijn uitleggen! Wat voor mij heel vanzelfsprekend is, is dat niet voor onze klanten. En de dingen die ik hierboven constateer gaan niet alleen voor mij op. Gelukkig maar. Wij zijn met een heel team van trainers, coaches en learning consultants voor wie dit allemaal vanzelfsprekend is. Wij hebben al jaren ervaring, zowel in ons vak als in het geven van opleidingen. Vaak is de vraag waar het ene vak op houdt en het andere begint.

 

Experience the Experience, dat is ons motto, dat is wat wij doen.

Auteur

Reinoud Ykema