Wat is nou toch het nut van een examentraining? Dat vragen mijn klanten mij regelmatig.
Dat je ellenlange ‘’onzinnige’’ rijtjes uit je hoofd moet leren en ‘’dat het op het werk toch heel anders gaat dan in de examenboeken” wordt vaak als overtuigend argument genoemd om het maar niet te gaan doen.
Kanovaardigheid-A
Ik vertel dan altijd het verhaal van mijn examen Kanovaardigheid-A.
Zelf voer ik al een aantal jaren in een kayak voordat ik me aansloot bij een kano-club.
Het was bij mijn club gebruikelijk dat nieuwe leden examen gingen doen.
Dat ik al jaren regelmatig in mijn kayak had gezeten, telde niet.
Ik had eigenlijk geen behoefte om het examen boekwerkje door te nemen, een papieren test te doen en een praktische vaardigheidstoets te doen. Vooral het verplicht ‘’omgaan’’ in een arm van de Rijn stond me erg tegen..
Ondanks mijn weerstand, heb ik toch maar examen gedaan en gezien wat het effect was op mijn vaarkunsten.
Ik leerde nu echt goed de betekenis van borden en verlichting langs het water en de vaarregels, maar ik leerde ook preciezer de begrippen waar mijn mede kanoërs het over hadden. Echte eye opener was het belang van goede kleding i.v.m. de snelle onderkoeling als je (onverhoopt) met je kayak omslaat. De examenstof gaf me een goed totaalbeeld van het kayakken, ik zou het niet hebben willen missen. En…. ik zit nu gewoon lekkerder in mijn boot!
Structuur en helderheid
Een training, bijvoorbeeld voor een IREB requirements examen, brengt structuur aan in de stof, en biedt je helderheid in de relevantie van die stof.
Heb je het examen succesvol afgelegd, dan geeft het je ook nog eens vertrouwen in de uitoefening van je vak. Je hebt een referentiekader gekregen en daar op kun je reeds opgedane praktijk matchen. En je kent een lijst van vaktermen, die je helpen in je discussies tijdens je werk.
Jij kunt daardoor meer toegevoegde waarde leveren, je kunt meer verbindend zijn in je werk, door bijvoorbeeld sneller inzicht te krijgen in het feit dat men elkaar niet goed genoeg begrijpt.
Rood stoplicht
Een paar weken geleden voer ik een tocht voor op de Linge, en bij de oude sluis van Asperen brandden twee rode lichten. Toch stiekem doorgevaren, maar deze lichten bleken terecht te branden. Er was olie op het water terecht gekomen en de waterpolitie maande ons niet verder te varen………………… Ik had het kunnen weten.