Innovatie: It’s the people, stupid!

13 Oktober 2016

In mijn vorige blog hebben jullie kennis gemaakt met Jester. Jester is een millennial. Deze millennials zijn echt heel anders dan wat wij gewend zijn. Ze barsten van het talent om te innoveren en samen te werken. De vraag is alleen of wij als IT-industrie op de goede manier gebruik maken van deze talenten? Van deze nieuwe skills die zij meebrengen? Kunnen onze managers leiding geven aan deze mensen? Deze mensen boeien en binden? Creëren we teams van mensen met verschillende persoonlijkheden om de chaos die de een veroorzaakt in goede banen te laten leiden door een ander, of projecten op te tuigen waarin de initiatieven die door deze mensen worden opgezet op een goede manier worden afgemaakt?

 

We hebben onze monden vol van Agile en DevOps, als heilige graal in de manieren van werken om versnelling te brengen in de vernieuwing. Maar zoals mijn gewaardeerde collega eens zei: “It’s the people, stupid!”

 

Er is een aantal belangrijke vragen:

  1. Hoe belangrijk zijn deze talenten voor verdergaande digitalisering en innovatie?
  2. Zijn deze talenten alleen te werven, of is dit talent latent aanwezig in veel mensen in jouw organisatie, wat je kunt stimuleren en ontwikkelen?
  3. Wat is er voor nodig om deze talenten niet monddood te maken, makke schapen van ze te maken, of ze weg te jagen? En hoe belangrijk is vertrouwen daarbij?

 

Hoe belangrijk zijn deze talenten voor verdergaande digitalisering en innovatie?

De vraag of innovatie überhaupt belangrijk is sla ik even over. Niet uit gemakzucht, maar vanuit de aanname dat we daar de afgelopen jaren voldoende met elkaar over van gedachten hebben gewisseld. Conclusie: het is cruciaal, nu mogelijk nog meer dan ooit. Oke, een kleine toelichting dan: 52% of the Fortune 500 zijn gefuseerd, gekocht of failliet gegaan sinds 2000”. 65% van de senior executives voelt toenemende druk om te innoveren. Deze gegevens komen uit een rapport van Capgemini Consulting “The Innovation Game: Why and How Businesses are Investing in Innovation Centers”.

 

Innovatie is hot. Maar hoe innovatief zijn we nog? De crisis heeft elke vorm van creativiteit, flexibiliteit en vertrouwen uit organisaties geslagen. De managers van nu sturen vooral op targets, KPI’s en metrics. Op boardroom niveau wordt wel onderkend dat er juist behoefte is aan innovatie, maar zij hebben zelf de managers gecreëerd die geen ruimte bieden aan innovatiekracht en het (laten) ontplooien van innovatietalent. Hoe belangrijk is het om het innovatietalent in huis te hebben, halen en de ruimte te geven? Heel belangrijk!

 

Vanuit Silicon Valley zijn hier interessante lessen over te leren. Mark Zawacki, oprichter en bestuursvoorzitter van 650labs.com, een consultant uit Silicon Valley vertelde tijdens een groot symposium dat de innovatiekracht die daar vandaan komt niet zit in de technologische vernieuwingen en ook niet in de nieuwe business modellen. Het zit in de mensen! Mensen die een beetje vreemd zijn, die uitgesproken en revolutionaire ideeën hebben, die met elkaar sparren en brainstormen, die geen nieuwe websites bouwen, maar totale platformen die economieën op z’n kop zetten. Daarmee doelt hij op Uber, op Airbnb, op Facebook etc.

 

De wereld van nu

Die mensen met revolutionaire ideeën hebben wij in onze organisaties ook nodig om relevant te blijven, om de concurrentie aan te gaan met opkomende startups! Maar hebben zij ons ook nodig? In alle eerlijkheid: waarschijnlijk een deel daarvan niet. Die starten hun eigen onderneming, freelancen een tijdje, werken in kleine netwerkjes aan hippe oplossingen. Veel geld hebben ze niet nodig. Deze generatie gaat niet over Money, maar over Mission. Die talenten willen zich niet verbinden aan bestaande organisaties, die zij beschouwen als “old school”. Maar er zijn ook nog genoeg millennials die wel op zoek zijn naar een organisatie om hen de kaders, ruimte en financiële armslag geven om innovaties te bedenken en realiseren. Wat ze hierin nodig hebben, om dat talent tot zijn recht te laten komen, is het vertrouwen dat de mogelijkheid bestaat dat ze vanuit een experiment een gave nieuwe dienst op de markt zetten die zeker aan kan slaan, maar ook dat het helemaal mis kan gaan. Falen mag, het moet zelfs, als je er maar van leert. Dat is de wereld van nu!

 

Spannende tijden voor Jester, dus! Hij is gewild en hij is nodig. Maar het management moet om. Andere managementstijlen, nieuwe type managers. Andere samenwerkingsvormen. En vooral meer ruimte voor creativiteit en teamwork. Wie wordt daar nou niet blij van!

 

In de volgende blog beantwoord ik vraag 2: Zijn deze talenten alleen te werven of is dit talent latent aanwezig in veel organisaties?

Auteur

Petra Hendriksen