Innovatie: koester de hoodies

21 April 2016

Dit is Jester. Hij werkt bij een start up. Vorig jaar werkte Jester nog bij een grote organisatie, waar hij werkervaring opdeed en veel opleidingen kon volgen voor een vliegende start van zijn loopbaan. Jester zag het helemaal zitten! Maar uiteindelijk beviel het hem niet. In het bedrijf waren veel regeltjes, te veel onbegrip, een onmogelijk urenverantwoordingssysteem, jaarbeoordelingsgesprekken met een manager die hij nauwelijks had gesproken, en dat gesprek was gebaseerd op beoordelingscriteria waar hij nog nooit van had gehoord en welke hij ook niet begreep… noem het maar op.

In dat bedrijf was zoveel bureaucratie wat Jester niet hielp om zijn werk te doen, maar wel zijn inspiratie en werkplezier ontnamen. Jammer van al die geweldige collega’s, maar hij hield het voor gezien. Jester wilde weer plezier hebben in zijn werk en vol vuur projecten doen.

 

Nu heeft hij zijn passie weer te pakken. Hij praat met klanten over echte problemen, denkt na over mogelijke oplossingen, zoekt samenwerkingen op met oud-studiegenoten en vriendjes van vriendjes, gaat naar netwerkbijeenkomsten, krijgt directe feedback van klanten in de vorm van betaalde facturen en vervolgwerk, of van mensen met wie hij samenwerkt. Hij heeft grootste plannen, en dat die plannen niet allemaal meteen lukken of meteen het grootste doorslaande succes worden dat hij voor ogen had, dat is van latere zorg. Juist door die kansen te pakken hebben ze ook veel geweldige projecten lopen en gaat het goed met de start-up. Jester heeft het gevoel dat wat hij doet ertoe doet, gewaardeerd wordt en hij leert zich helemaal gek en uiteindelijk zal dat zich terug betalen!

 

Jess is een typische hoodie: hij houd zich niet aan de standaard regeltjes, hij denkt buiten de gebaande paden, heeft creatieve ideeen waar hij heilig in gelooft of die hij minstens wil uitproberen, hij zoekt de confrontatie op (desnoods met zijn baas of klant) om het voor elkaar te krijgen, gaat samenwerkingsverbanden aan met mensen op grond van dubieuze criteria zoals “omdat ze leuk zijn” of “omdat ze toevallig om mijn pad kwamen”. De wereld van Jess is in opkomst.

 

Ik zie ze dagelijks op Papendorp in het WTC, waar een paar van dit soort bedrijven gevestigd zijn, waaronder Bol.com. Jonge hippe mensen, in spijkerbroeken, hippe jurkjes, met kekke schoenen en een blij open gezicht. Vol vuur en gedrevenheid. Niet bang voor een beetje chaos, sterker nog … als er te weinig dynamiek is dan creëren ze zelf wel een beetje chaos.

 

En dan ben ik zelf nog niet eens in Silicon Valley geweest. Maar van collega’s begrijp ik dat de dynamiek er daar helemaal vanaf spat. De Amerikaanse economie groeit sneller dan de europese economie. Hoe zou dat toch komen? Zou dat valeitje in het westen daar mogelijk iets mee van doen hebben? Hoeveel had Mark Zuckerberg van Facebook nou van zijn persoonlijke vermogen afgestaan voor zijn goede-doelen-stichting?

 

Dit is een andere generatie. Een ander type mens. Millenials. Die stellen andere eisen aan de organisaties waar ze voor werken. Die op andere manieren willen werken en samenwerken, beoordeeld willen worden, willen leren, ondersteund willen worden, betaald willen worden. Hoe kunnen wij daar als IT industrie gebruik van maken?! Lees het in de volgende blog van deze serie.

 

Webinar tip: Wat hebben Business Model innovation, Digital Transformation en IT Innovation met elkaar te maken? Schrijf je gratis in voor het webinar Applied Innovation Exchange.

Auteur

Petra Hendriksen