ITIL4: The best of many worlds combined

05 November 2019
Categorie:
25

In Februari van dit jaar heeft Axelos  de content voor de ITIL4 foundation vrijgegeven en inmiddels verzorgen wij regelmatig deze versie van ITIL. Geleidelijk aan komen ook de inhoud van de vervolgmodules beschikbaar. “Practice what you preach” is exact wat Axelos doet. In een soort van sprints leveren zij potential releasable viable products op. En geleidelijk aan zal het volledige certificeringsschema van ITIL4 afgedekt zijn met leverbare kennisproducten.

 

Maar waarom beweer ik: “The best of many worlds combined”

 

Vanaf het allereerste begin is de aanpak bij de ontwikkeling van ITIL geweest om niet vanuit een theoretisch concept, maar vanuit de praktijk tot inzichten te komen die vervolgens in een framework worden opgenomen.  En ja, dat framework is op dat moment dan wel theorie. Maar het is aan ons om met dat framework een bijdrage te geven aan onze eigen succesvolle praktijk. En die zal voor elke organisatie anders uit kunnen vallen. Ik vergelijk het wel eens met een kopje koffie en de koffieboon. Hetgeen wij meestal consumeren is eigenlijk maar een slap aftreksel van wat koffie in al zijn puurheid echt is. Ieder zal naar eigen smaak de koffieboon of poeder willen aanvullen met een bepaalde mate van water, melk, suiker en sommige zelfs wat sterkers. En zo zal iedereen wel zijn eigen mix hebben dat hij/zij ervaart als een lekker bakkie. Zo is het ook met ITIL. Maar dan niet op individueel niveau maar organisatie niveau.
 

En wat die best practices betreft, ITIL beperkt zich in het framework niet tot de typisch traditionele elementen van IT. In ITIL2011 introduceerde AXELOS oa het CSI concept om daarmee kennis en inzichten, oorspronkelijk afkomstig uit LEAN en Six Sigma en andere kwalitatief bewuste bewegingen, te integreren in het kwaliteitsstreven van ITIL.
 

En in het nieuwe ITIL4 zijn ook de concepten van Agile, Scrum, Devops, user experiens en Design thinking opgenomen. En daar blijft het niet bij. Ook best practices op het gebied van communicatie, teambuilding, service-relations, stakeholderanalyse, cultuur, machine learning, AI  maken deel uit van het nieuwe ITIL.
 

Het zal duidelijk zijn dat ITIL een allesomvattend framework gaat worden, niet alleen puur gericht op IT service organisaties maar toepasbaar voor elke service organisatie, ongeacht de aard van de service. En natuurlijk ook, in analoge met kopje koffie, dat iedereen zijn eigen beste smaak er mee kan aan ontwikkelen. Maar hoe mooi deze inzichten allemaal ook beschreven zijn, het begint met het eigen maken van de juiste mindset. En laat dat nou het doel zijn van de ITIL4 Foundation. Inderdaad het eerste releasable vialable product. En er zullen nog vele producten volgen.
 

Inderdaad. Vanaf volgende maand mogen wij ook de ITIL4 Managing Professional Transition aanbieden. De eerste sessie start op 5 december. Inderdaad, echt een (sinterklaas?) cadeautje voor de ITIL2011 mensen die bijna ITIL-expert level hadden. Met voldoende punten uit ITIL2011 mag je direct instromen in deze “bridge” training en kun je met 1 opleiding en 1 examen het erkende certificaat ITIL Managing Professional bemachtigen. Die 15 punten heb je kunnen bemachtigen via een mix van de volgende ITIL2011 modules:
 


Echt een cadeautje, deelnemers zonder 15 punten zullen straks namelijk 5 opleidingen en 5 examens moeten realiseren om dezelfde erkenning te krijgen. Dus als je 15 of meer ITIL2011 punten binnen hebt, grijp dan deze kans om in 1 keer je kwalificatie te actualiseren.

 

Auteur

Ton van Lieshout