Portfoliomanagement volgens #TVOH, #DBSSW of Idols?

14 December 2012
Categorie:
1490

Stel, je hebt vier heel goede opdrachtgevers. Je zet ze in veel te grote stoelen en geeft ze een grote knop.

Zouden zij dan de juiste keuze kunnen maken uit een groot aantal projecten?

Soms lijkt het wel eens of de selectie van de juiste projecten een soort talentenjacht is. De vraag is:welke show leidt tot het grootste succes. The Voice of Holland, De Beste Singer Songwriter van Nederland of Idols? De Idols methode komt erg vaak voor. Hoe sexy is het resultaat dat dit project oplevert? Kunnen we met dit product snel scoren? Krijgen we de doelgroep snel mee? Resultaat: je gaat op zoek naar het nieuwe Idool van Nederland en je krijgt een serie musicalsterretjes. Welke strategische doelstellingen wil je nu eigenlijk ondersteunen?

Afgelopen zomer heb ik naar De Beste Singer Songwriter van Nederland gekeken. In deze talentenjacht gaat Giel Beelen op zoek naar iemand die de titel van het programma het beste waar maakt. Giel heeft enkele adviseurs, die hun mening mogen geven, maar geen stem in het kapittel hebben. Als een verlicht dictator neemt Giel alle besluiten en kiest uiteindelijk de muzikant die volgens hem het best past bij de titel van het programma. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar de aansluiting bij de beoogde strategische doelstelling staat als een paal boven water. Of al je stakeholders hier blij van worden is natuurlijk vers twee.

Dit jaar kijk ik ook voor het eerst naar The Voice of Holland (ik loop wat achter geloof ik) dat begint volgens mij met een betere selectiemethode om je portfolio te vullen met succesnummers. De eerste ronde: puur blind luisteren naar de cijfers, de onderbouwing voor de strategische doelstellingen van je organisatie. En als er dan een klik is, dan ram je op die knop. Door naar de volgende ronde.

En in die volgende ronde moeten de verschillende initiatieven met elkaar de strijd aan gaan. Welk project heeft net een betere opbrengst en mag naar de live shows? 

In de liveshows komen de projecten tot volle wasdom onder begeleiding van Projectmanagers Roel, Marco, Trijntje of Nick & Simon. Tot hier gaat het prioriteitstellingproces goed volgens mij. Alleen wordt nu een grote groep externe adviseurs ingehuurd, die per SMS uiteindelijk de doorslag geven. De vraag is of deze externe adviseurs wel dezelfde strategische doelstelling voor ogen hebben als de organisatie zelf.

Voor alle voorgaande manieren om je portfoliomanagement proces in te vullen is wel iets te zeggen. Allemaal leveren ze op de een of andere manier een bijdrage aan de benefits van de organisatie (en van de sponsorende telecom leveranciers). Je moet alleen wel zorgen dat vooraf transparant is wat de strategische doelstellingen zijn en hoe je de prioriteiten vaststelt.

Anders is de kans groot dat een entertainende blonde Fries met een hoog Idols gehalte de naam “The Voice” krijgt, kleinkunstenaars een prachtig podium hebben om zich te profileren, maar daarna weer in de anonimiteit verdwijnen en beoogde Idolen na enkele maanden wel volle zalen trekken, maar “musical ster” zijn geworden.

Je kunt nu je stem uitbrengen……..

Auteur

Reinoud Ykema