Service-georiënteerde Big Data in de Cloud

13 Februari 2013
Categorie:
1166

Na onderwerpen als SOA en Cloud, is 'Big Data' de nieuwste Hype op de recente The Open Group conferenties.The Open Group organiseert minimaal vier conferenties per jaar rondom hun missie: “to drive the creation of Boundaryless Information Flow™”. The Open Group houdt zich al jaren bezig met standaarden, architectuur, Service Oriëntatie, Cloud en nu dus ook met Big Data. Ik bezocht zelf de conferentie in oktober 2012 in Barcelona om een presentatie te houden over een praktijkcase met ArchiMate (ook één van de standaarden van The Open Group) en kon meteen een graantje Big Data meepikken. De conferentie van eind januari in Newport Beach heeft zelfs een track aan Big Data gewijd. 

Wat is Big Data?

Bij Big Data moet je denken aan de enorme hoeveelheden gegevens die dagelijks worden geproduceerd, zoals in Social Media, GPS gegevens van mobieltjes, sensor gegevens, video’s op Youtube, enz. Het analyseren en combineren van deze gegevens kan leiden tot veel nieuwe inzichten en antwoorden.

In de vele presentaties over Big Data komt een aantal onderwerpen steeds terug.

De drie V’s van Big Data

Als eerste kwamen de drie V's van Volume, Variety en Velocity aan bod. Allen met uiteraard het woordje 'high' ervoor. Big Data verschilt in deze 3 aspecten duidelijk van andere, meer klassieke, gestructureerde data die al decennia door organisaties worden beheerd.

Data analyseren met Hadoop

Een tweede term die steeds terugkomt is Hadoop, een open source software raamwerk waarmee grote hoeveelheden ongestructureerde data geanalyseerd kunnen worden. De data wordt in brokken verdeeld en parallel verwerkt, wat tot een enorme versnelling leidt. Dus houd dit mooie woord in de gaten.

De business heeft Big Data eindelijk ontdekt, maar is Big Data een blijvertje?

Een derde stelling is dat Big Data nu pas succesvol is, omdat de business heeft ontdekt wat je er allemaal mee kunt. Hoewel ik zelf de indruk heb dat marketinganalisten al jaren gebruik maken van trends uit Social Media, Google en Internet forums.

De hamvraag is natuurlijk of Big Data een blijvertje is. Big Data beklimt in de Hype Curve van Gartner nu de top van opgeblazen verwachtingen. We weten maar al te goed dat veel hypes daarna jammerlijk verdrinken in het dal van de desillusie, en voor altijd in de diepte onder de x-as van de hype curve verdwijnen. Maar sommigen bereiken uiteindelijk toch het plateau van de productiviteit. Overigens, volgens ITWorld.com zijn de verwachtingen echter ‘uninflated’en bevindt Big Data zich al, geheel onopgemerkt, op het plateau van de productiviteit. Ik denk dat ITWorld deels gelijk heeft: er is nog veel meer mogelijk met Big Data dan we nu denken. Maar ik verwacht dat het nog wel even zal duren voordat die verwachtingen grootschalig worden gerealiseerd. 

Wat zal de toekomst voor Big Data brengen? Misschien dat de huidige Big Data analisten hier een voorspelling voor kunnen doen?

Auteur

Mieke Mahakena