Van duhhh naar doen, PRINCE2® in de Praktijk

18 Maart 2013
Categorie:
774

Een belangrijke toevoeging in de meest recente update van Nederlands meest populaire project-management methode, PRINCE2®, zijn de zeven principes. Volgens de bedenkers vormen deze principes het fundament onder ieder project dat succesvol kan zijn en zijn ze gebaseerd op jarenlange ervaring. En oh ja, de Principes zijn toepasbaar op ieder project, ongeacht de aard en omvang daarvan. 

Als geaccrediteerd PRINCE2® trainer stuit ik, iedere keer dat ik de Best Practices uitleg, op zware verwijtende blikken. Hoe durf ik schaarse cursustijd te besteden aan zulke voor de hand liggende open deur wijsheden? Dat spreekt toch allemaal voor zich? Of zoals mijn nichtje van 15 zegt: duhhh!

 

De zakelijke rechtvaardiging van een PRINCE2® project

Het eerste principe is dat van de ‘voortdurende zakelijke rechtvaardiging’ – in de volksmond vaak de ‘business case’ genoemd. Een PRINCE2® project moet op ieder moment een zakelijke rechtvaardiging hebben. Het project moet een zakelijke rechtvaardiging hebben om te mogen starten. Tijdens het project wordt deze voortdurend getoetst. Het project moet stoppen zodra er geen zakelijke rechtvaardiging meer is. En inderdaad. Dat klinkt heel logisch, volkomen vanzelfsprekend.

Echter tussen duhhh en doen blijkt in de praktijk een enorme kloof te bestaan. Business cases worden nog wel gemaakt voor aanvang van projecten, maar worden zelden getoetst tijdens uitvoering van projecten. Achteraf terugkijken als een project is afgelopen is voor de meeste organisaties veel te confronterend en gebeurt dus (bijna) nooit. De smoezen die je hoort doen niet onder voor wat de gemiddelde scholier weet te produceren bij het te laat komen op school. Hiermee heb jewel meteen een alleraardigste volwassenheidsmeting projectmatig werken te pakken.

In de praktijk zuchten aardig wat projectmanagers onder de opgave om de business case te maken voor hun project. Uiterst merkwaardig. Voor mij klinkt dat alsof je op weg naar huis van de Mediamarkt probeert de bedenken hoe je thuis gaat uitleggen dat je een nieuwe 101” inch LED smart television heb gekocht, terwijl de oude het toch nog prima doet…


Managing Benefits en PRINCE2® een gouden combinatie?

De nieuwe Best Practice guidance van APMG ‘Managing Benefits’ geeft organisaties die deze problemen herkennen een handvat en ik hoop dat dit de ‘hit’ voor 2013 gaat worden. Een van de hoogtepunten is een lijst van 17 afzonderlijke cognitieve biases (vertekeningen?) die van invloed zijn op hoe we ons zelf kunnen bedonderden, bijvoorbeeld de ‘status quo bias’. Einstein wordt daarbij vaak opgevoerd als iemand die waanzin definieerde als ‘hetzelfde eindeloos blijven herhalen en toch rekenen op een andere (lees betere) uitkomst’. 

Hopelijk gaan we een keer echt de slag maken om verandering te sturen vanuit, op strategie gebaseerde en meetbaar gedefinieerde, baten waarvan de realisatie achteraf open en eerlijk getoetst wordt. Maar iets zegt me dat ik voorlopig nog wel werk heb.

Auteur

Lex van der Helm