Van oud naar nieuw(er)

20 Januari 2017
Categorie:
615

En maar hopen dat het lukt...

Leanne Pantjes Van oud naar nieuw(er)Het nieuwe jaar is begonnen. We hebben het weer met z’n allen over ‘goede voornemens’. En dan maar ‘hopen' dat het lukt. We lachen er over en denken: "Ja.. Maar ik moet er echt iets mee". Ik had daarom het goede voornemen om nog een blog te schrijven over de 5e leerbehoefte die Gottfredson en Mosher beschrijven: ‘Veranderen’. We hadden namelijk feedback gekregen dat mijn collega en ik deze leerbehoefte, in ons webinar van 24 november 2016, onderbelicht hadden gelaten.

 

 

5 learning needs

Leanne Pantjes 5 learning needs van oud naar nieuw(er)

 

Voor de eerste 4 learning needs kan vaak een 1-op-1 oplossing uitkomst bieden, zo gaven Mila Bom en ik aan in ons webinar. Denk aan een e-learning of korte video voor het opdoen van nieuwe of meer kennis (leerbehoefte 1 en 2). Het toepassen van kennis (leerbehoefte 3) doen we door veel te oefenen in een simulatie omgeving of door het maken van verschillende soorten oefeningen, zoals een casus. Voor het oplossen van een probleem (leerbehoefte 4) ga je op zoek op Yammer naar collega’s met hetzelfde probleem of je zoekt in de help functie van het programma waar je in bezig bent.

 

Veranderen is niet altijd makkelijk. Vooral als je jouw gewoontes wilt veranderen. Of als je die, voor jouw handige werkwijze, moet afleren. Wat heb je dan nodig om te veranderen? En moet dit in een split second zoals we vieren bij Oud & Nieuw? De 5e leerbehoefte, veranderen, is nog niet zo makkelijk te beantwoorden.

 

That’s one small step for man, one giant leap for mankind

Door (bewuste of onbewuste) interventies, die beantwoorden aan de 4 leerbehoeften, veranderen we ook al.

Ondertussen is het webinar 2 maanden geleden en heb ik weer nieuwe kennis opgedaan via verschillende informatiebronnen en bijeenkomsten. Mijn inzichten en aanknopingspunten voor dit blog zijn in die tussentijd veranderd. We leren nieuwe dingen, nieuwe methoden, proberen ze uit en komen tot nieuwe inzichten en gaan daardoor wel of niet anders handelen. De interventies die we inzetten voor de andere 4 leerbehoeften, leveren ook een bijdrage aan het veranderproces. Om te beantwoorden aan de 5e leerbehoefte moeten we daarom de verandering ontleden: we moeten stap voor stap kijken wat er nodig is om uiteindelijk het doel te behalen.

 

Learning by doeling...doing

En daar zit volgens mij de crux. Ik las in “Scrum. A smart Travel Companion. A pocket guide (Verheyen)" het volgende: “The best performing teams are those that are given direction within which they have room to devise their own tactics on how to best head towards their joint objective”. Je hebt doelen nodig om de juiste richting op te gaan. Binnen de kaders moet je je vrij kunnen bewegen om ook je eigen maniertjes te houden. De eerste stap is om het doel te bepalen.

 

Ik noem het hier ‘Learning by doeling’.

 

Met een voornemen ben je van plan iets te gaan doen. Wanneer, hoe en waar is nog niet belangrijk. Je hebt het bedacht. Maar om daadwerkelijk beweging en verandering te bewerkstelligen moet je het ook gaan doen. Ik neem het me niet voor, ik doe het. Ik neem me niet voor om dit blog te schrijven, ik schrijf het. We nemen niet voor om meer volgens de ‘Scrum’ methode te gaan werken, we gaan het doen.

 

Dan is nog de vraag: Welke stappen zijn er nodig om je doel te behalen? En welke interventies of performance support is er nodig om deze stappen zo goed mogelijk uit te voeren? Om vervolgens ‘gewoon’ deze stap te zetten: learning by doing. Zo verandert je werkwijze niet van de ene op de andere nacht, zoals bij Oud & Nieuw. Maar verander je stap voor stap: Zo kom je van oud naar nieuwer.

 

Een concreet voorbeeld? Denk aan de verandering naar Agile werken. Een eerste stap is het volgen van het webinar van mijn collega’s op 26 januari 2017: Agile transformatie. Een kwestie van doen.  

Auteur

Leanne Pantjes

Ik ben Digital Learning consultant bij de Capgemini Academy. Samen met mijn collega’s van de Digital Learning office ben ik verantwoordelijk voor het ontwerp, ontwikkeling en inzet van digitale leermiddelen. Ik ontwerp e-learning modules in tools als Articulate Storyline en Adobe Captivate, maar geef ook graag advies over de effectieve inzet van (digitale) leermiddelen in leertrajecten.
 

Ik ben geïnteresseerd in (nieuwe) digitale leermiddelen, social learning, workplace learning en breinleren.