• Academy blijkt goed medicijn tegen opleidingsveroudering bij farmaceut


    We schrijven 2005. Michiel Vergoossen van Capgemini Academy krijgt het verzoek van een grote farmaceut om als voorbereiding op een fusie de status van het aanwezige opleidingsmateriaal en de werkinstructies onder de loep te nemen. En wat begon als een overzichtelijke klus van 10 dagen is inmiddels uitgegroeid tot een project van 10 jaar. 

     

    “Mijn bevindingen logen er niet om”, begint Michiel. “Er moest veel gebeuren want het aanwezige materiaal was echt sterk verouderd. Ik trof stoffige instructies en achterhaald trainingsmateriaal aan, terwijl er juist volgens gevalideerde procedures moet worden gewerkt. Je hebt het hier over de farmaceutisch industrie en de regelgeving in dit segment is erg streng. Of ik meteen een advies wilde neerleggen om de zaak weer op orde te krijgen. Het was net de tijd waarin tools in opmars kwamen om transactiescenario’s in SAP als een soort film op te nemen ten behoeve van opleidingsdoeleinden. Erg handige tools die je in eindeloos in demo- en oefenmodus kunt afspelen. Mijn advies lag dus voor de hand. De vervolgvraag die daarop werd gesteld zag ik natuurlijk aankomen: help ons met een toolselectie. En nadat ook dat traject was afgerond kreeg ik de vraag om met het geselecteerde tool nieuw trainingsmateriaal te ontwikkelen en meteen de belangrijkste transacties en procedures bij te werken. Dat was een mooie en tegelijk forse opdracht die ik zelf uitbreidde tot de bouw van website met daarop alle trainingen en procedures.


    Nieuwe processen en processtromen

    Toen ik een jaar bezig was werd er besloten tot een heel andere manier van werken tussen de verschillende vestigingen van de farmaceut zoals manufacturing en verkoopvestigingen. Dat leidde tot nieuwe processen en processtromen die ook allemaal gedocumenteerd moesten worden. Ik heb de businessprocessen eerst in Powerpoint gemodelleerd met alle onderlinge relaties, relevante SAP-documenten en benodigde master data. Die business scenario’s vormden het hart van het nieuwe businessmodel. Vervolgens heb ik ze in de database ingevoerd. Op basis van deze gegevens worden de testprotocollen ontworpen en wordt het systeem getest. Aanvankelijk bleef mijn opdracht beperkt tot de SAP-gerelateerde processen, maar al snel ging het om alle operationele bedrijfsprocessen en zelfs de ITSM-processen zoals incident management, change management en configuration management. 


    Mensen uit de praktijk

    De aanvankelijk bescheiden vraag naar remote opleidingen, groeide uit tot een geweldig omvangrijke, complexe, maar ook interessante opdracht tot procesaanpassingen, procesdocumentatie en operationele support. Is dat bijzonder? De klant vond van wel, maar ik wist natuurlijk al langer dat we dit soort opdrachten bij Academy aankunnen. We zijn hier allemaal mensen uit de praktijk en kunnen veel meer dan alleen een training geven. En het is altijd leuk om dat punt weer eens te kunnen maken. Voor jezelf en voor de klant.”