• Hoe kun jij het e-Competence Framework (e-CF) gebruiken voor jouw ontwikkeling?


    voorbeeld e-CF competenties, klik om te vergroten

    Het e-Competence Framework of e-CF is een beschrijving van vaktechnische IT competenties, bedoeld om de kwaliteiten van IT-ers onderling vergelijkbaar te maken.

    Daarmee is het mogelijk om als professional zelf te bepalen waar jij staat. Het e-CF is het eerste framework dat het hele IT vakgebied bestrijkt en internationaal erkend wordt.

     

     

    Bij Capgemini Academy geloven wij in transparantie en overzicht in het opleidingslandschap. Daarom kun je met onze leerplannen nu zien aan welke e-CF competentie een opleiding of certificering bijdraagt en welke opleidingen je moet doen om je verder te versterken in een specifieke e-CF competentie.

     

    Welke e-CF competenties zijn er?

     

    Een compleet overzicht van alle e-CF competenties vind je in deze brochure. Hoe je deze kunt gebruiken met onze leerplannen lees je hier onder. Het leerplan voor jouw vakgebied vind je door hier je vakgebied te selecteren en vervolgens aan de linkerkant te kiezen voor "Leerplan".

     

    Wil je het e-CF gebruiken om je organisatie verder te professionaliseren? Lees dan verder over het duurzaam inzetbaar maken van je organisatie met het e-Competence Framework en over onze Competentieradar.

    voorbeeld e-EF competenties, klik om te vergroten

    Hoe gebruik ik een e-CF leerplan?

    Al onze trainingen zijn opgenomen in 1 of meer kerntaken, dat is een taak binnen het vakgebied waarin jij werkzaam bent.

     

    Op een leerplan zie je een overzicht van alle kerntaken die wij onderkennen binnen jouw vakgebied. Bij deze kerntaken staat tussen haakjes een verwijzing naar de e-CF competentie(s) die aansluiten bij deze kerntaak. Bijvoorbeeld "Scrum Master (E2 D9)". Dit refereert naar de e-CF competences E2 en D9.

     

    Zo kun je heel eenvoudig zien welke training bijdraagt aan het ontwikkelen van een specifieke e-CF competentie.

     

    Welke e-CF competenties zijn er?

    Ieder vakprofiel is verdeeld in een aantal competenties. De competenties zijn weer onderverdeeld in 5 hoofdonderdelen:

    • Plan
    • Build,
    • Run,
    • Enable 
    • Manage

    Deze verdeling zie je in het voorbeeld hiernaast terug.

    Het European e-Competence Framework kent vijf bekwaamheidsniveaus. Deze niveaus zijn gekoppeld aan het Europees en Nederlands Kwalificatiesysteem voor het onderwijs (EQF en NLQF). Om vakinhoudelijk op bijvoorbeeld e-CF niveau e-3 te kunnen acteren is HBO-werk en denkniveau NLQF-6 noodzakelijk.

    Per competentie zijn er de vaardigheidsniveaus 1 tot en met 5 (e-1 - e-5). Deze niveaus corresponderen met de levels 3 - 8 van het European Qualifications Framework. Wat deze EQF levels betekenen staat in onderstaande tabel.

     

    EQF level e-CF level In the context of EQF, knowledge is described as theoretical
    and/or factual.
    Level 1   • basic general knowledge
    Level 2   • basic factual knowledge of a field of work or study
    Level 3   • knowledge of facts, principles, processes and general concepts, in a field of work or study
    Level 4 e-1 • factual and theoretical knowledge in broad contexts within a field of work or study
    Level 5 e-2 • comprehensive, specialised, factual and theoretical knowledge within a field of work or study and an awareness of the boundaries of that knowledge
    Level 6 e-3 • advanced knowledge of a field of work or study, involving a critical understanding of theories and principles
    Level 7 e-4 • highly specialised knowledge, some of which is at the forefront of knowledge in a field of work or study, as the basis for original thinking and/or research
    • critical awareness of knowledge issues in a field and at the interface between different fields
    Level 8 e-5 •  knowledge at the most advanced frontier of a field of work or study
    and at the interface between fields

     

    Wat het e-CF nou eigenlijk echt is, vertelt Co Siebes in deze video.