09 Januari 2015

Bij de jaarwisseling hoort ook de traditionele reflectie over wat er was en wat er komen gaat. De laatste oliebollen zijn verorberd. De kerstboom afgetuigd en de ballen opgeborgen. Wat zou er in 2015 gaan gebeuren? In de wereld, maar ook in ons vak?

Misschien is 2015 wel het jaar waarin Groen of duurzaam projectmanagement definitief doorbreekt. Wat is duurzaam projectmanagement? Een definitie (geleend) zegt dat duurzaam  projectmanagement de vraagstukken van de integratie van de concepten van duurzaamheid in projecten en projectmanagement verkent en waardevolle aanwijzingen en inzichten kan geven.

Duurzaamheid is gerelateerd aan meerdere perspectieven: economisch, milieu en sociaal, maar ook verantwoordelijkheid verantwoording en waarden in termen van ethiek, eerlijkheid en gelijkheid. De goede dingen op de goede manier doen als het ware.

Het is geen nieuwe trend. Er bestaat al indrukwekkende literatuur over. Van eigen bodem bijvoorbeeld ‘Duurzaam Projectmanagement’ van Ron Schipper en Gilbert Silvius. Aan die zelfde auteur ontleen ik even een tabel met een ‘Sustainability Checklist’. Op die manier wordt - voor mij - het concept sustainability tastbaarder. Neem maar even een momentje om de tabel te bekijken. Ik wacht wel even….

 

Economic Sustainability

Return on Investment

- Direct financial benefits

 - Net Present Value

Business Agility

- Flexibility / Optionality in the project

- Increased business flexibility

Environmental Sustainability

Transport

- Local procurement

- Digital communication

- Travelling

Energy

- Energy used

- Emission / CO2 from energy used

Waste

- Recycling

 - Disposal

Materials and resources

- Reusability

- Incorporated energy

- Waste

Social Sustainability

Labor Practices and Decent Work

- Employment

- Labor / Management relations

- Health and Safety

- Training and Education

- Organizational learning

- Diversity and Equal opportunity

Human Rights

- Non-discrimination

- Freedom of association

- Child labor

- Forced and compulsory labor

Society and Customers

- Community support

- Public policy / Compliance

- Customer health and safety

- Products and services labeling

- Market communication and Advertising

- Customer privacy

Ethical behavior

- Investment and procurement practices

- Bribery and corruption

- Anti-competition behavior

 

Klaar, en?