17 Mei 2022

IT-er, handelaar in wijn, musicus – en bovenal heel leergierig, dat is Jean de Koning. In 2008 maakte hij de slagzin af die in de titel van dit artikel staat en won hij de prijsvraag van Capgemini Academy: € 15.000 aan trainingen. Een enthousiastere winnaar is nauwelijks denkbaar! Dit jaar volgde hij de laatste training.  
 

Wie is Jean, hoe heeft hij de trainingen ervaren en gebruikt hij ze ook? 

We treffen elkaar online. Achter Jean hangt een grote kaart van Frankrijk. En terwijl het in Nederland kil is, draagt hij een overhemd met korte mouwen. Inderdaad woont hij in Zuid-Frankrijk! Na een lange loopbaan in de IT, handelt hij nu in wijn. Zijn visie: of je nu in wijn handelt of IT-systemen ontwikkelt, developer bent of directeur - stel altijd je gebruiker centraal. Zie je klant als gebruiker van digitale diensten. En blijf leren en jezelf ontwikkelen! 
 


 

€ 15.000 winnen met een slagzin 
 

‘Ik volg mijn opleidingen bij Capgemini Academy, omdat ik ……  niet alleen wil leren, maar ook wil leren toepassen.’ 

Met deze slagzin won Jean de prijsvraag. Hoewel collega’s hem uitlachten (‘het rijmt niet eens!’) stuurde hij hem in. Jean: ‘Dat ik won was waanzinnig gaaf, een enorme rijkdom. Ik werkte toen bij de IB-groep, nu DUO. Daar was ik via Capgemini terecht gekomen. 

 

Ik was muzikant, basgitarist en contrabassist, met name jazz en pop. Ik had een eigen studio en was vooral producer geworden. Ik zat veel achter de computer. Dat beviel me enorm, maar ik zag nauwelijks daglicht en verdiende weinig. Ik stelde mij beschikbaar via het Arbeidsbureau. Toen plukte Capgemini mij van de straat en zei: word jij maar software tester. Twee jaar werd ik begeleid in een initiatief van START Uitzendbureau en Capgemini en in 1998 ging ik aan de slag bij de IB-groep (nu DUO). Zij waren met een groot project bezig: het vernieuwen van de studiefinanciering. Het was direct leuk, de opleidingen waren ook erg goed. Voor mij is het echt allemaal bij Cap.  begonnen.  

 

Van programmeur naar business analist 

Ik kwam in dienst bij de IB-groep als programmeur. Maar ik wilde dáár zijn waar het gebeurde, in een team zitten en bovendien in een team met ook vrouwen. Ik werd functioneel ontwerper en daarna informatie analist. In die periode won ik deze prijs en kon ik veel opleidingen volgen. Dat heeft er mede voor gezorgd dat ik snel business analist werd. Dàt lag mij uiteindelijk het meest, de aansluiting met de business vond ik fantastisch. 
 

Ik wilde een functie die er toe doet, zonder deel te worden van het management. Besluiten nemen op inhoudelijke gronden, zonder het politieke gebeuren. Ik was adviseur van de business managers, ook in de onderhandelingen met het ministerie, en dat was een fijne plek om te zitten. Zo kon ik als inhoudelijk adviseur zorgen dat de dingen de goede kant op bewogen. 

 

Het is niet altijd makkelijk om het politieke spel bij de overheid te spelen. Er zijn veel spelers en beslissers, lagen en belangen. Soms belanden je analyses op de plank en dat kan frustreren. Veranderingen bij de overheid gaan langzaam. Ik heb het idee dat veranderingen, zoals User Experience, in het bedrijfsleven een stuk sneller gaan. 

 

Ik vind het fijn om me te ontwikkelen. In mijn 23-jarige carrière heb ik 35 opleidingen gevolgd, waarvan zo’n 80% bij Capgemini. Een grote stapel certificaten! Ik deed ook HBO-informatica. Dat gaf een goede basis en achtergronden – maar de trainingen van Cap waren erg praktijkgericht en daarom ben ik er zo enthousiast over.  


User Experience is waar het om draait 

De laatste jaren heb ik het prijzengeld gebruikt om me op User Experience te richten. Ik ben er van overtuigd dat User Experience en Design Thinking voor de business analist - en voor het hele bedrijf – hard nodig zijn. Wij zijn allemaal ontwerpers van diensten en producten. We hebben het vaak over de klant, maar het zijn gebruikers van digitale diensten. Dat besef moet het hele bedrijf hebben, tot en met de directeuren. Dat ik deze visie heb ontwikkeld, komt ook door deze opleidingen. Dat was echt een eye-opener. Ik heb mijn collega’s bijgepraat en een flink aantal besloot ook bij de Academy opleidingen te volgen. Dus de prijsvraag heeft wel uit gekund! 
 

Le Bon BIB: wijn èn User Experience 

Begin 2016 begon ik met een jeugdvriend ons wijnbedrijf Le Bon BIB. Ik had al een huis in Frankrijk en het was mijn droom om in Frankrijk te wonen. Halverwege 2020 ben ik hierheen verhuisd. Covid heeft ons geleerd dat je prima vanuit huis kunt werken en zo heb ik nog een jaar vanuit Frankrijk als business analist voor DUO gewerkt. Mijn laatste training, Power BI, heb ik volledig online gedaan. In de zomer van 2021 nam ik ontslag. Ik mis het wel, het contact met collega’s en het werk als business analist! 
 

Tegelijk merk ik dat er een wereld te winnen is met wijn die niet uit een fles komt, maar uit een zak in een kartonnen doos: Bag in Box (BIB). In Frankrijk komt 37% van de wijn uit een BIB en die is van prima kwaliteit. Het karafje wijn in een Frans café komt uit een BIB. In een BIB zit wijn die je een jaar bewaart. Dat zijn verreweg de meeste wijnen. Men denkt dat elke wijn een bewaarwijn is, maar dat is absoluut niet zo. 
 

De hogere segment wijnen, die meerdere jaren moeten rijpen, moeten in een fles zitten. Maar Le Bon BIB levert kwaliteitswijn in een 3 liter verpakking die je 1,5 jaar kunt bewaren. Aangebroken blijft hij 6 weken lekker en dat is een stuk makkelijker, voordeliger en milieuvriendelijker dan wijn in flessen. De wijn die in Nederland in de winkel in een BIB wordt verkocht, is lang niet altijd goed. Vandaar dat Nederlanders er huiverig tegenover staan. Wij willen dat veranderen door met Le Bon BIB kwaliteit te leveren tegen een gunstige prijs. Ook voor Le Bon BIB had ik veel aan de opleidingen rond Digital Customer Journey Design. Het draait om klantbeleving. We hebben geen winkel, het klantcontact is online. Tot en met de verkoop moet alles vlekkeloos gaan, anders heeft de klant al een negatieve ervaring te pakken. Als er after sales iets niet goed gaat, ontstaat het moment dat je fans kunt creëren. Je moet ruimhartig zijn en de klant vertrouwen. Denken vanuit de klant, de gebruiker van je digitale diensten, dat is wat ik in de IT deed en wat ik nu nog steeds doe. 
 

In mijn werk als IT-er èn in mijn werk als wijnhandelaar heb ik veel gehad aan de trainingen van Capgemini Academy. De trainers zijn altijd goed en leuk. Jullie kracht zit in de toepasbaarheid van de leerstof. Of ik een advies voor jullie heb? Alle diensten zijn online dus zet vooral verder in op de User Experience. Benadruk het business perspectief enerzijds en het gebruikersperspectief anderzijds. We zijn allemaal ontwerpers! Richt je van hoog tot laag in je organisatie op de gebruiker van je product.
 

Inmiddels kan de interviewer uit ervaring spreken: heerlijke Le Bon BIB-wijn en inderdaad: een goede user experience! 

Auteur

Annerieke Bosman