30 Oktober 2023

Winning the War for Talent door het ontwikkelen van digitale skills

Je weet als bedrijf dat je mee moet: de vraag is niet of je moet digitaliseren, maar hoe je dat zo snel en goed mogelijk voor elkaar krijgt. Goede mensen met de juiste digitale vaardigheden zijn daarbij essentieel. Maar ook schaars. Hoe zorg je als organisatie dat je talent met de juiste digitale skills aan boord hebt en houdt? Het antwoordt ligt, volgens Sanne Muller, Learning Advisory Lead bij Capgemini Academy, bij het omscholen, bijscholen en herscholen van je eigen medewerkers in de skills van de toekomst. Hierdoor kun je het ontwikkelpotentieel van de mensen binnen je eigen organisatie optimaal benutten.



 

De vraag is niet of je moet digitaliseren, maar hoe je dat zo snel en goed mogelijk voor elkaar krijgt.

 

Waarom is het noodzakelijk voor organisaties om te digitaliseren?

 

“Wie niet snel onderneemt, blijft achter. Er is momenteel sprake van een enorm tekort aan arbeidskrachten. Bovendien wordt arbeid steeds duurder. Hierdoor wordt het interessanter om taken en processen te automatiseren. Bedrijven hikken daar vaak tegenaan: nieuwe technologieën introduceren vraagt een substantiële investering op korte termijn. Maar op langere termijn weegt deze investering zeker op tegen het steeds schaarser en duurder worden van arbeidskrachten. Daarnaast is digitalisering essentieel om je concurrentievoordeel te behouden. Kijk naar de koplopers op het gebied van digitale transformatie zoals technologiebedrijven, banken en retailers. Zij begrijpen als geen ander dat digitalisering noodzakelijk is om een optimale klantbeleving te garanderen en de operationele bedrijfsprocessen meer efficiënt en effectief te maken. Maar digitaliseren lukt alleen als je talent in huis hebt dat over de juiste digitale skills en kennis beschikt.”

 

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je dat je mensen beschikken over de juiste digitale skillset?

 

“Een van de beste manieren om dit te realiseren is het ontwikkelen van je eigen mensen. Hierbij is een sterke focus op vaardigheden en hun potentieel om deze skills eigen te maken nodig. Door ze de digitale skills bij te brengen die nu en in de toekomst nodig zijn, kan je als organisatie een digitale transformatie succesvol maken. We zien nu nog vaak een traditionele benadering: er is een functie en binnen de kaders van die functie opereert iemand. Maar in de huidige arbeidsmarkt is het niet meer logisch om mensen in ‘hokjes’ te stoppen met strak omlijnde taken en verantwoordelijkheden. Het werkt beperkend. Je zegt hiermee: ‘dit zijn de grenzen van wat er wordt verwacht en waar je je aan moet conformeren wat betreft de ontwikkeling van vaardigheden’. Terwijl organisaties in deze tijd juist snelheid en flexibiliteit nodig hebben om de nieuwste technologieën te adopteren en digitaal te transformeren. Hiervoor zijn breed inzetbare mensen met de juiste digitale skills essentieel.”

 

Er zullen bedrijven zijn die nu denken: ‘ Zomaar functiekaders loslaten, is dat geen risico voor de continuïteit van de dagelijkse bedrijfsvoering?’. Wat zou je daartegen willen zeggen?

 

“Er is altijd een bepaalde mate van flexibiliteit ofwel agility nodig om innovatief te kunnen zijn. En digitale transformatie vereist innovatief zijn. Als je in staat bent om technologie vast onderdeel te laten zijn van jouw bedrijfsprocessen, en die bedrijfsprocessen te laten leiden door eigen mensen met de juiste digitale skills, je een hoog niveau van digitale innovatie hebt bereikt. En daarvoor moet je je medewerkers meekrijgen. Ter illustratie: bedrijven worden steeds meer data-gedreven.

Medewerkers zullen hiervoor de juiste skills moeten ontwikkelen. Ze moeten leren data te verzamelen, van data-informatie te maken en deze vervolgens om te zetten naar inzichten en adviezen die je bedrijfsvoering verder kunnen optimaliseren. Bij grote retailketens bijvoorbeeld kun je aan de hand van data uit voorraadsystemen analyseren wat er in winkels aan de andere kant van het land wordt verkocht. Door de marge op verschillende locaties te verhogen of te verlagen, kun je je voorraden beïnvloeden evenals je cashflow. Dat soort analyses kun je echter het beste laten uitvoeren door mensen die de organisatie en haar context al kennen, met eigen medewerkers dus. Dit leidt immers tot de beste adviezen.”

 

Het ontwikkelen van je mensen maakt ze ook aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Leegloop ligt hierdoor op de loer.

 

Wegen de voordelen hiervan wel op tegen dit gevaar?

 

“Absoluut. Het continu ontwikkelen van je eigen mensen is altijd voordeliger dan externe mensen binnenhalen en hen onboarden. Je eigen mensen kennen je bedrijf. Ze begrijpen de bedrijfsprocessen, hebben een netwerk en zijn vaak al gecommitteerd aan je organisatie. Een mooie quote in die context vind ik: ‘Wat als ik mijn mensen opleid, en ze vertrekken? Tja, maar wat gebeurt er als je je mensen niet opleidt, en ze blijven?’ Als je goed voor je medewerkers zorgt in de vorm van ontwikkeling, zijn ze ook blij met jou als werkgever. Het toont aan dat je bereid bent om in hen te investeren en daarmee dus dat je hen waardevol vindt. En mochten mensen toch besluiten te vertrekken, dan heb je als bedrijf een mooi visitekaartje afgegeven. Investeren in de ontwikkeling van je mensen is gewoon ‘goed werkgeverschap’.

 

Hoe neem je je mensen mee in digitalisering?

 

“Hiervoor is sterk leiderschap met een duidelijke visie op digitale transformatie nodig. Want bij iedere transformatie is het belangrijk je mensen mee te nemen in wat er verandert en hen perspectief te bieden. Daarnaast is een goede aanpak om mensen te ontwikkelen een belangrijke sleutel tot digitaal succes. Met onze aanpak SKILLIT creëren we perspectief voor mensen in de context van digitale transformatie. We ontwikkelen in goede samenwerking met onze klanten om-, bij- en herscholingsprogramma's voor eigen personeel met de focus op digitale skills.


Om deze video te zien dien je marketing-cookies te accepteren.


 

Meer weten over SKILLIT?

Neem contact op met Capgemini Academy voor een advies of training op maat. We helpen je graag!


Expert: Sanne Muller, Learning Advisory Lead bij Capgemini Academy