E-learning, wie kent het niet? Steeds meer bedrijven gebruiken e-learning om hun medewerkers op te leiden. Zelf zit ik al zo’n 4,5 jaar in de e-learning branche en de meeste voorkomende klantvraag waar ik me mee bezig houdt is ‘wij willen een e-learning, kunnen jullie die voor ons ontwikkelen?’.
Natuurlijk kunnen we dat en doen we dat graag. Alleen vraag ik me soms af, is het wel de juiste oplossing voor het probleem? Past e-learning wel of is bijvoorbeeld performance support of toch een klassikale training beter?
Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, heb ik op een rij gezet waar je over na moet denken als je e-learning wilt inzetten. Namelijk de leerbehoefte waar je bij wilt aansluiten, de doelgroep en de benodigde voorzieningen.
Leerbehoefte
Zoals Leanne en ik in ons webinar hebben toegelicht, zijn er 5 leerbehoeftes: new, more, solve, change, apply. E-learning is een formele leeractiviteit die goed kan aansluiten bij de leerbehoefte ‘new’ en ‘more’. Als iemand deze behoefte heeft, zal hij bereid zijn om zijn dagelijkse werkzaamheden stop te zetten en de e-learning te maken (of de baas verlangt dat van je).
De leerbehoefte ‘solve’ daarentegen is heel anders. Als iemand een probleem moet oplossen, wil hij niet stoppen met zijn werkzaamheden en een e-learning volgen om zijn probleem op te lossen. Bijvoorbeeld, iemand kan in een nieuw systeem de juiste knop niet vinden. Performance support met ‘in context help’ is dan een veel betere oplossing, omdat hij dan meteen de hulp krijgt die hij nodig heeft.
Ook de leerbehoefte ‘change’ is anders. Hier gaat Leanne dieper op in, in haar blog.
Dus, is de leerbehoefte new of more, dan kan e-learning een goede oplossing zijn.
Doelgroep
Daarbij is de doelgroep van de e-learning belangrijk. Voor e-learning heb je een computer nodig, dus de doelgroep moet daar wel mee om kunnen gaan en hier beschikking over hebben. Als de doelgroep fabrieksmedewerkers zijn die met 20 man op één pc af en toe eens hun mail bekijken, dan is een klassikale training waarschijnlijk geschikter dan een e-learning module.
Ook de grootte van de doelgroep is bepalend. Met e-learning kun je de kosten van een klaslokaal en trainer besparen, maar e-learning ontwikkelen kost ook geld. Realiseer je, dat de winst die je maakt, wel moet opwegen tegen de investering die je doet. Voor eenmalig een groep van 10 mensen is een klassikale training waarschijnlijk goedkoper dan een e-learning ontwikkelen. Mocht het probleem zijn dat die 10 mensen niet bij elkaar zitten, kun je natuurlijk wel digitale middelen inzetten om iedereen digitaal in een klas te hebben (virtual classroom).
Benodigde voorzieningen
Om een e-learning module in te kunnen zetten, heb je afhankelijk van je wensen bepaalde voorzieningen nodig. Als de module volledig openbaar is en je geen voortgang wilt meten kan deze gewoon op internet staan. Maar als je het binnen je bedrijf wilt houden, moet het op het intranet. Wil je ook voortgang meten, dan heb je een Learning Management Systeem nodig. Een systeem dat de voortgang en resultaten van de deelnemers kan bijhouden.
Dus als e-learning past bij de leerbehoefte en doelgroep, moet je ook nadenken of je de benodigde voorzieningen hebt of dat je daarin wilt investeren.
Conclusie
Voordat je bepaald een e-learning module te willen ontwikkelen, denk dan goed na over de leerbehoefte die je wilt vervullen, je doelgroep en de benodigde voorzieningen. E-learning is een zeer praktisch digitaal leermiddel, maar ook andere oplossingen zoals performance support of virtual classrooms, kunnen een oplossing bieden voor de behoefte.
Dus bij een volgende leerbehoefte, denk hier eens over na en ik help je uiteraard graag!