De Principes van Kanban: Visualiseer het Werk

Wanneer je in een Scrum of DevOps team werkt, gebruik je bewust of onbewust vaak elementen van Kanban. Bijna alle teams gebruiken een Kanban-bord om het werk en de voortgang daarvan te monitoren. Maar ken je ook de methodiek die erachter zit? Kanban biedt namelijk nog veel meer dan alleen een “to do – doing – done” overzicht. In dit artikel lichten we één principe van Kanban verder toe.

 

De Kanban Methode

Kanban kent zijn oorsprong in Lean. Het is een systeem dat signaleert wanneer aanvulling nodig is van bijvoorbeeld materialen of nieuw werk. Inmiddels is Kanban uitgegroeid tot een methode. Een methode waarmee je (werk)systemen beheert, terwijl je zowel snelheid als kwaliteit vergroot.

 

Met name in een DevOps-omgeving, waarin we naast gepland (development) werk ook veel ongepland (operations) werk uitvoeren, biedt Kanban een uitkomst voor het managen van alle soorten werk.

 

De Principes van Kanban

Er zijn zes principes die de basis vormen van de Kanban methode:

 

  • 1.    Visualiseer het werk
  • 2.    Stel een limiet aan het onder handen werk
  • 3.    Manage de flow in je werk
  • 4.    Maak afspraken expliciet
  • 5.    Zorg voor snelle feedback loops
  • 6.    Blijf verbeteren

 

Visualiseer het Werk

Bij het visualiseren van het werk leren we om geen genoegen te nemen met de fasen “to do – doing – done” op ons Kanban-bord. Deze fasen zijn prima geschikt om een persoonlijke takenlijst bij te houden, maar binnen Kanban willen we meer. We willen weten hoeveel werk we als team onderhanden hebben, zien waar opstoppingen zitten in de flow van ons werk, en waar we tijd verliezen door op elkaar te wachten.

 

Je start met het in kaart brengen van de fasen waar het werk in jullie team doorheen gaat. Voor veel IT-teams ziet dat er ongeveer zo uit:

 

 

De kaartjes met backlog-items gaan van links naar rechts door het proces. Merk je dat een kaartje lang ergens stilstaat? Onderzoek dan waarom er geen voortgang is, zodat je kunt werken aan het verbeteren van de doorlooptijden in je proces. En gaat een kaartje van rechts naar links op het bord? Dan heb je waarschijnlijk een verbeterpunt met betrekking tot kwaliteit ontdekt. Dit soort waardevolle inzichten haal je over het algemeen niet uit een traditioneel “to do – doing – done” bord.

 

Ben je benieuwd hoe het visualiseren van werk en de andere 5 principes van Kanban jou kunnen helpen je workflow te verbeteren en meer waarde voor je klanten te genereren? Kom dan op 10 en 11 mei naar onze (online) training Pragmatic Kanban. Schrijf je hier direct in, of neem contact op met Linda Husmann. Linda is expert en trainer op het gebied van Agile en Lean en helpt je graag verder.

 

Voor meer Agile trainingen, check onze website.