Workplace Learning - Context is King

30 November 2015

Onlangs was ik in gesprek met een jonge Data Scientist, die zich aan het specialiseren is in Hadoop. Hij vertelde dat hij elke avond online op zoek gaat naar korte filmpjes van 10 minuten over een bepaald onderwerp in zijn werkveld, gewoon omdat er geen andere manier is. Ik legde hem de keuze voor: personal skills ontwikkelen door gaming, of analysevaktechnieken leren door de meester, iemand die hem vooraf leeswerk geeft en bij wie hij kan langsgaan om opdrachten uit te voeren en meteen feedback te krijgen.

Ik dacht dat hij zou kiezen voor gaming, maar ik had het fout. Zijn ogen begonnen te glunderen bij het idee dat hij van een senior zou mogen leren, echte analysetechnieken zou kunnen oefenen en daarbij 1-op-1 feedback zou krijgen. Verrassend, maar ook tekenend. Er is veel mogelijk om jezelf te ontwikkelen in het digitale tijdperk, maar er blijft ook behoefte om het te leren van de meester, om begeleidt te worden in het leren van vaardigheden en de vertaalslag naar de praktijk te maken.

 

Content is Free

Wij kunnen veel leren van de jonge mensen die nu van de hogescholen en universiteiten komen. Die hebben geleerd om te zoeken naar ontwikkelmogelijkheden, om zichzelf niet te laten belemmeren door wat hen wordt aangereikt, maar zelf meer het heft in eigen handen te nemen. Van deze jonge mensen heb ik geleerd over het bestaan van MOOCs, de Massive Online Open Courses, die door de grote universiteiten op de wereld worden aangeboden. Degelijke inhoudelijke opleidingsprogramma’s van een aantal weken die kosteloos worden aangeboden. Een van die jonge  enthousiastelingen heeft er maar liefst 150 gedaan en een ander was bezig met het ontwikkelen van MOOCs bij TU Delft. In de nieuwe vakgebieden, zoals Data Science, User Experience of DevOps zijn nog maar weinig reguliere, traditionele opleidingen voor handen. Daar moeten ze ook wel zoeken naar dit soort andere leermiddelen. Op het gebied van Java en DevOps maken ze vaak gebruik van online learning labs, kleine korte digitale leermodules waarbij ze vooral kunnen oefenen. Veel content is gratis en goedkoop voor handen tegenwoordig. Zoals Bill Gates 20 jaar geleden al voorspelde “Content is King” en dit is nu  daadwerkelijk een feit aan het worden.

 

Context is King

Maar iets waar hij toen geen rekening mee had gehouden is “Context is King”, iets wat je nu wel ziet opkomen. Wired schrijft hierover: “Content is still important but plays a supporting role to the interactions, conversations, and engagement aspects of the experience. We would pose that today, context is king.” Dat zien wij ook, want het blijkt dat het toch lastig is om de vertaling te maken van het geleerde en de nieuwe vaardigheden naar de praktijksituatie. Daarom werkt Capgemini Academy ook samen met TU Delft rondom de Professional Education Course “Data to the Max”, waarbij onze Data Science experts de praktijkcasussen gaan inbrengen.

De google-generatie zoekt zelf naar content. Waar ze daarnaast naar zoeken zijn ervaren vakmensen die hen kunnen helpen om deze content te vertalen naar de praktijk, het past in de context van de eigen werkzaamheden. Daarbij moet het tempo hoog liggen en de trainer veel afwisseling bieden. De training concreter, meer gericht op het verbeteren van vaardigheden. Daarbij is de interactie met een trainer belangrijk, maar ook met de groep. Meer gericht op doen: oefenen, falen, reflecteren, opnieuw proberen – dat kan in een lessituatie, maar ook in de praktijk.

 

Workplace Learning

Een nieuwe dimensie in het aspect van Flipping the Classroom: de inhoud wordt vooraf online aangeboden, in de interactie (dat kan zowel online als in sessies) wordt de vertaling naar vaardigheden gemaakt en daarna de vertaling naar de praktijkcontext. Oftewel, het betekent dat we veel meer gaan zoeken naar coaches en mentors, senioren die hen in het leren kunnen faciliteren. Niet een trainer, maar een learning facilitator, iemand die hen begeleidt, de spiegel voorhoudt, het voordoet.

Andersom is ook waar, mensen die in de praktijk al van alles hebben geleerd en behoefte hebben om te vertaalslag te maken naar de theoretische kaders. Scrum, Agile, Devops, Continuous Integration zijn relatief nieuwe werkwijzen in een steeds sneller wordende wereld. Pieter de Beijer heeft in een eerdere webinar al verteld over Prince2 Agile, een nieuwe methode waarin de projectmanagement aanpak van Prince2 en de Agile beweging zijn geïntegreerd.

 

Ik sprak een tijdje geleden een Scrum Product Owner, een rol in Agile projecten die namens de business het mandaat heeft om prioriteiten te stellen bij nieuwe functionaliteiten die door de IT teams in korte periodes, sprints, in werkende software of websites worden gebouwd. Deze cursisten werkt nu al twee jaar als Product Owner en die nu wilde weten of wij hij deed ook paste bij hoe de rol in de aanpak officieel was bedoeld.

 

Dat zien we ook bij nieuwerwetse klanten, de start-up bedrijven die een enorme groei doormaken met online dienstverlening. Daar zitten vooral dit soort jonge dynamische hoogopgeleide mensen. Die willen niet meer leren van een docent die “voor” de klas staat. Wat ze zoeken is iemand die hen helpt om te leren. In een intervisie-achtige sessie bepalen ze zelf wat ze willen leren. Samen stellen ze een aantal thema-sessies samen, bijvoorbeeld over stakeholdermanagement of verwachtingsmanagement.

En per themasessie brengen zij een casus in, vanuit hun praktijk, bijvoorbeeld door een projectplan in te brengen die ze hebben opgesteld. De docent helpt hen om met zijn rugzak aan ervaring en theoretische kaders zich zelf te verbeteren.

 

Maar het kan ook extremer: leren op de werkplek zelf, met een ervaring collega of trainer die individuele begeleiding biedt voor een uitdaging in de praktijk.

Iedereen leert op een andere manier. De praktijk staat hierbij voorop. Ook wil je graag kunnen kiezen. Vandaar dat Capgemini Academy nu ook verschillende opties bieden: leren in de interactie met gelijkgestemden, of leren van een senior. Hoe je ook leert: je wilt de ervaring ervaren en meenemen naar jouw praktijk!

Auteur

Petra Hendriksen